Bježi! – kritički osvrt na film

Film Bježi! redateljski je debi Jordona Peelea i od kritike iznimno hvaljen psihološki horor koji obrađuje temu rasizma na jedan potpuno nov i svjež način. Mladi Afroamerikanac Chris (impresivan Daniel Kaluuya) sa svojom djevojkom Rose (Allison Williams) tijekom vikenda odlazi na udaljeno imanje kako bi se upoznao s njenim roditeljima, majkom Missy (Catherine Keener) i ocem Deanom (Bradley Whitford). Njihovo pretjerano uslužno ponašanje Chris u početku tumači kao nervozni pokušaj ublažavanja činjenice da se je njihova kći u vezi s tamnoputim mladićem, ali kako vikend odmiče, otkriva niz pojedinosti koje ga vode do zastrašujućih događaja, a na kraju i neočekivanog raspleta.

Nekoliko prethodnih filmskih izdanja uveliko je utjecalo na obradu teme filma, a jedan od primjera jest i Pogodi tko dolazi na večeru (Guess Who’s Coming to Dinner, 1967.) u režiji Stanlyja Kramera. Snimljena je i “obrnuta” verzija s Ashtonom Kutcherom, Berniem Macom i Zoe Saldanom u glavnim ulogama, pod nešto pojednostavljenim naslovom Guess Who iz 2005. godine u režiji Kevina Rodneyja Sullivana. U Bježi! roditelji su čak i ljubazni prema crnom dečku svoje kćeri, što začuđuje jer su crnci na njihovom imanju samosluge koje uznemirujuće promatraju svojeg budućeg gazdu. Ovaj psihološki horor suptilno gledatelja uvodi u bjelački svijet više klase, a Chris, koji je intelektualac i samosvjestan američki građanin, upoznaje se s tim što znači biti tretiran kao građanin drugog reda. Na velikom druženju s Roseinim roditeljima i njihovim prijateljima osjeća se nelagodno, kao da je na ispitivanju, a ono što film čini neizvjesnijim jest i činjenica da se Roseina majka bavi hipnozom.

Bježi! se vodi kao horor, iako bi ga trebalo etiketirati kao psihološki triler, što ga nikako ne čini manje zastrašujućim. Dapače, ovaj film jeziviji je nego velika većina današnjih horor filmova. Bez nepotrebnih scena prepada praćenih glasnim zvukovima, Peele nas uvodi u priču postepeno u kojoj nelagoda raste iz scene u scenu te stilu klasičnih horor filmova, grade se tenzije korištenjem dobrih glumaca i nenametljive, ali itekako upečatljive glazbene podloge debitanta Michaela Abelsa. Možda ne potpuno originalne tematike, Bježi! se svakako izdvaja od uobičajenih horor priča, a na originalnosti mu daju i elementi old school stvaranja jeze, ritam, koji samo u trenucima iskače iz kolosijeka, uznemirujuća atmosfera te iznenađujuće dobre glumačke izvedbe.

Mia Musulin