Osvrt na film: La vita è bella

Film talijanskog redatelja Roberta Benignija, Život je lijep, priča je o čovjeku koji se u nacističkom logoru bori protiv gladi i zločina humorom. Upravo iz razloga što na humorističan način prikazuje tešku situaciju holokausta, zaradio je žestoke kontroveze. Naime, Benigni je najstrašniju priču o nečovječnosti prema drugom ljudskom biću upisanu mračnim otiscima u stranice ljudske povijesti, ispričao kao blagu komediju.

Vrlo spretno postiže kontrast između prvog dijela koji nalikuje romantičnoj komediji te drugog koji se polako pretvara u tragediju odišući elementima tjeskobne drame. No, impresionirajuće je što cijelo vrijeme ostaje doslijedan svom liku, kojega ni sve poteškoće kojima je bio svjedokom u koncentracijskom logoru ne pokolebaju. Možemo sa sigurnošću kazati kako je njegova uloga širenja optimizma tijekom cijele radnje zapravo uloga klauna, no herojskih razmjera. Vjerojatno se mnogi od vas pitaju kako tako ozbiljnoj temi dati podlogu i elemente komedije?

No, odgledavši ovaj film biti će vam jasno kako komediju ne koristi kako bi ironizirao holokaust već potpuno suprotno. Koristeći lik simpatičnog Guida on nastoji milijunima zatočenim židovima dati glas boli kako bismo ih mi što više doživjeli te kako bi osjetili strahove žrtava rasizma i apsurdnih nacističkih zakona. Ipak, iza svog tog humora i vedrog duha, krije se jedan brižan otac, koji svom sinu nipošto ne želi otkriti istinu i težinu situacije. Film završava kultnom rečenicom „Pobijedili smo“ koja na simboličan način označava pobijedu čvrste veze ljubavi između oca i sina. Ono što ovaj čini jedinistvenim način je na koji redatelj prilazi publici. On ne prilazi sa stajališta problema zla u čovjeku, već sa stajališta čovječnosti i topline, te nauštrb tako teškoj temi uspijeva izmamiti osmijeh na naša lica.

Anamarija Perdijić